Més

Consell escolar

CONSELL ESCOLAR

Comissions del curs 24-25:
Pedagògica Carlos, Francesca, Empar, Alícia
Menjador: Carlos, Miquel, Empar, Vicky, Jose, Noelia Alicia
Convivència: Miquel, Francesca, Carolina, Alícia, Noelia
Econòmica: Jose, Carolina, Vicky

Implicació de les famílies a l'educació:

(Extret del Manual de Consells Escolars, publicat per la Confederació d'AMPAS Gonzalo Anaya)

La participació de les famílies està àmpliament reconeguda com a factor de protecció davant del fracàs escolar, això és un fet reflectit fins i tot als informes d'organismes com l'OCDE, ia partir de resultats de proves internacionals.

​No obstant això, el que es troba amb freqüència són obstacles a aquesta participació, limitant així el paper de mares i pares. Creiem que són temps d'afavorir les relacions horitzontals davant de les asimètriques i de dissenyar programes de col·laboració, tenint en compte les necessitats de les famílies, que, segons les característiques de la societat actual, seran molt diferents.

Moltes vegades s'han pogut observar reticències per part de docents i/o equips directius, respecte al paper de les famílies en la participació i presa de decisions; són obstacles difícils de vèncer, que podem prendre com un repte. No podem acceptar que se'ns limiti la participació únicament a qüestions menors, i que encara se'ns percebi com una amenaça per al treball educatiu de mestres i professors.

​Tenim l'interès comú del benestar de l'alumnat, per la qual cosa, amb diàleg i assertivitat, hem de trobar la motivació suficient per aconseguir aquest acostament imprescindible entre docents i famílies.

(Extret del Manual de Consells Escolars, publicat per la Confederació d'AMPAS Gonzalo Anaya)
Estem davant d'un repte i volem assumir el canvi entre totes i tots, inclòs l'alumnat, al qual no se'l té gaire en compte dins del mateix òrgan en què està representat. L'educació present afectarà tant l'alumnat en la seva construcció com la persona, que no l'hauríem de deixar a l'atzar... nous temps requereixen noves formes d'organització.

La norma que recull les característiques i les funcions del Consell Escolar és el Reglament Orgànic i Funcional (ROF) de les Escoles d'Educació Infantil i dels Col·legis d'Educació Primària, aprovat pel DECRET 233/1997, de 2 de setembre del Govern Valencià.

Al ROF podem trobar la resposta a les preguntes següents:

Què és el Consell Escolar?

​El consell escolar del centre és l'òrgan de participació dels diferents sectors de la comunitat educativa al govern dels centres.

Així doncs, al Consell Escolar, es troben representats tots els estaments de la comunitat educativa (professors, alumnes, pares i mares, personal no docent). Al seu si, aquests representants s'informen, proposen i opinen sobre matèries rellevants per a la millora de la qualitat de l'educació al Centre.

Com funciona el Consell Escolar?

ROF, Article 59:

1. Les reunions del consell escolar se celebraran en dia hàbil per a les activitats docents, una vegada finalitzada la jornada escolar i que permeti lassistència de tots els seus membres.

A efectes de celebració de sessions, deliberacions i presa d'acords, cal la presència del president o presidenta i del secretari o secretària o, si escau, dels que els substitueixin, i de la meitat, com a mínim, dels membres amb dret a vot.

2. El consell escolar es reunirà com a mínim una vegada al trimestre i sempre que el convoqui el director o directora o ho sol·liciti almenys un terç dels seus membres, cas en què se celebrarà el consell en el termini màxim de deu dies.

En tot cas serà preceptiva, a més, una reunió a la primera quinzena de setembre i una altra en finalitzar el curs.

A les reunions de cada trimestre s'avaluarà el grau de compliment de la programació general anual i dels propis acords del consell escolar.

A la primera sessió del curs s'establirà el calendari de les reunions de caràcter ordinari, incloent-hi aquelles que s'estableixin al pla de treball del propi consell escolar.

3. El consell escolar adoptarà els acords per majoria simple, llevat dels casos següents:


3.1. Elecció del director o directora i aprovació del pressupost i de la seva execució que es farà per majoria absoluta.


3.2 Aprovació del Projecte Educatiu, del Reglament de Règim Intern i de la programació general anual, així com les revisions que es realitzarà per majoria de dos terços.

3.3 Acord de revocació de nomenament del director o directora, que es realitzarà per majoria de dos terços.

4. Qualsevol membre del consell escolar, i els qui acreditin la titularitat d'un interès legítim, es poden adreçar al secretari o secretària del consell escolar perquè els sigui expedida certificació dels seus acords.

ROF, Article 60:

1. No pot ser objecte de deliberació o acord cap assumpte que no figuri inclòs a l'ordre del dia, llevat que hi siguin presents tots els membres de l'òrgan col·legiat i sigui declarat d'urgència l'assumpte pel vot favorable de la majoria.

2. En reunió ordinària, el director o directora enviarà als membres del consell escolar la convocatòria que contingui l'ordre del dia de la reunió i la documentació que sigui objecte de debat, i si és el cas aprovació, de manera que aquests la puguin rebre amb una antelació mínima d'una setmana.

A més, es pot fer convocatòria extraordinària amb una antelació mínima de 48 hores, quan la naturalesa dels assumptes que s'hagin de tractar així ho aconselli.

ROF, Article 61:

​1. Al si del consell escolar del centre es constituiran com a mínim les següents comissions: 

‐ De convivència.
‐ Pedagògica.
‐ Econòmica. ‐ De menjador, als centres en què existeixi aquest servei.

2. El consell escolar podrà constituir altres comissions per a assumptes específics, respectant la composició general de les comissions.

Les comissions informaran el consell escolar del centre trimestralment dels assumptes de la seva competència, i les seves reunions se celebraran en un horari que possibiliti lassistència de tots els seus membres.

3. Les comissions del consell escolar del centre estaran compostes, almenys, pel director o directora, dos mestres i dos pares o mares de lalumnat, elegits pel sector corresponent dentre els membres del consell escolar.

Al nostre centre han quedat constituïdes així:

  1. Establir les directrius per a l'elaboració del Projecte Educatiu del centre, aprovar-ho una vegada elaborat i avaluar-ho, sens perjudici de les competències que el claustre de professors té atribuïdes en relació amb la planificació i l'organització docent. Així mateix, establir els procediments per revisar-los quan la seva avaluació interna ho aconselli.
  2. Triar al director o directora del centre.
  3. Proposar la revocació del nomenament del director o directora, previ acord de membres amb dret a vot, adoptat per majoria de dos terços.
  4. Decidir sobre la admissió de l'alumnat, amb subjecció estricta al que estableix la Llei orgànica 9/1995, de 20 de novembre i disposicions que la desenvolupen.
  5. Resoldre els conflictes i imposar les correccions amb finalitat pedagògica que corresponguin a aquelles conductes de lalumnat que perjudiquin greument la convivència al centre, dacord amb les normes que regulin els drets i deures del mateix i promoure accions de prevenció.
  6. Aprovar el projecte de pressupost del centre i la seva execució.
  7. Adoptar criteris per a l'elaboració de la Programació General Anual del centre, aprovar-lai avaluar-la.
  8. Elaborar les directrius per a la programació i el desenvolupament de les activitats escolars complementàries, visites i viatges, menjadors i colònies d'estiu, aprovar aquestes activitats al pla general anual i avaluar-les a la memòria anual.
  9. Establir relacions de col·laboració, amb fins culturals i educatius, amb altres centres, entitats i organismes.
  10. Promoure la renovació de les instal·lacions i de l'equipament escolar, així com vigilar-ne la conservació.
  11. Supervisar, analitzar i valorar l'activitat general del centre als aspectes administratius i docents.
  12. Informar la memòria sobre les activitats i la situació general del centre que amb caràcter anual presenti lequip directiu.

13. Analitzar i avaluar l'evolució del procés d'ensenyament i aprenentatge al centre, a través dels resultats de les avaluacions i de l'anàlisi que en aquest sentit faci el claustre de professors.

14. Analitzar i avaluar qualsevol informe i els resultats de les avaluacions que, sobre el centre, realitzeu l'administració Educativa.

  1. Aprovar el Pla de Normalització Lingüística del centre i, si escau, el disseny particular del Programa d'educació bilingüe que tingui autoritzat el centre.
  2. Conéixer i proposar a la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència les relacions del centre amb les institucions del seu entorn.

17.Establir els criteris sobre la participació en activitats culturals, esportives i recreatives, així com aquelles accions assistencials en què el centre pugui.

Quines competències té el Consell Escolar?

ROF, Article 65:

El consell escolar del centre tindrà les atribucions que legalment li corresponguin i específicament les següents:

  1. Establir les directrius per a l'elaboració del Projecte Educatiu del centre, aprovar-ho una vegada elaborat i avaluar-ho, sens perjudici de les competències que el claustre de professors té atribuïdes en relació amb la planificació i l'organització docent. Així mateix, establir els procediments per revisar-los quan la seva avaluació interna ho aconselli.
  2. Triar al director o directora del centre.
  3. Proposar la revocació del nomenament del director o directora, previ acord de membres amb dret a vot, adoptat per majoria de dos terços.
  4. Decidir sobre la admissió de l'alumnat, amb subjecció estricta al que estableix la Llei orgànica 9/1995, de 20 de novembre i disposicions que la desenvolupen.
  5. Resoldre els conflictes i imposar les correccions amb finalitat pedagògica que corresponguin a aquelles conductes de lalumnat que perjudiquin greument la convivència al centre, dacord amb les normes que regulin els drets i deures del mateix i promoure accions de prevenció.
  6. Aprovar el projecte de pressupost del centre i la seva execució.
  7. Adoptar criteris per a l'elaboració de la Programació General Anual del centre, aprovar-lai avaluar-la.
  8. Elaborar les directrius per a la programació i el desenvolupament de les activitats escolars complementàries, visites i viatges, menjadors i colònies d'estiu, aprovar aquestes activitats al pla general anual i avaluar-les a la memòria anual.
  9. Establir relacions de col·laboració, amb fins culturals i educatius, amb altres centres, entitats i organismes.
  10. Promoure la renovació de les instal·lacions i de l'equipament escolar, així com vigilar-ne la conservació.
  11. Supervisar, analitzar i valorar l'activitat general del centre als aspectes administratius i docents.
  12. Informar la memòria sobre les activitats i la situació general del centre que amb caràcter anual presenti lequip directiu.

13. Analitzar i avaluar l'evolució del procés d'ensenyament i aprenentatge al centre, a través dels resultats de les avaluacions i de l'anàlisi que en aquest sentit faci el claustre de professors.

14. Analitzar i avaluar qualsevol informe i els resultats de les avaluacions que, sobre el centre, realitzeu l'administració Educativa.

  1. Aprovar el Pla de Normalització Lingüística del centre i, si escau, el disseny particular del Programa d'educació bilingüe que tingui autoritzat el centre.
  2. Conéixer i proposar a la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència les relacions del centre amb les institucions del seu entorn.

17.Establir els criteris sobre la participació en activitats culturals, esportives i recreatives, així com aquelles accions assistencials en què el centre pogués prestar la seva col·laboració.

18. Establir el vostre propi pla de treball per executar les seves atribucions. 19. Aprovar el Reglament de Règim Intern del centre.

ROF, Article 66:

De totes les decisions que es prenguin al consell, s'informarà els diferents sectors representats, exposant-se al tauler d'anuncis un extracte dels acords adoptats.

A més, a la primera reunió que es faci al principi de curs el consell escolar decidirà el procediment més adequat per garantir la màxima difusió dels acords adoptats.

En tot cas, s'informarà les associacions de pares i mares d'alumnes i el claustre de professors.

vlValencià